Brahms: Ein deutsches Requiem
Minneskonsert i All helgonatid.
”Saliga de som sörjer, de skall bli tröstade.” Så inleds Ein deutsches Requiem – Ett tyskt rekviem – som färdigställdes av Johannes Brahms (1833-1897) i februari 1868.
Verket är tydligt präglat av Brahms lutherska tro med tysk text. Till skillnad från den romersk-katolska dödsmässan, med Gud och döden i centrum, ville Brahms rikta sig till den levande människan och dess sorg, förtröstan och hopp. Texterna hämtade han ur Gamla och Nya Testamentet och apokryferna, ungefär samtida med Bibelns böcker. I musiken inspirerades Brahms av sina stora tyska föregångare, och fugor inspirerade av Bach smälter ihop med 1800-talets romantiska stämningar.
Ein deutsches Requiem blev inte bara en vändpunkt i Johannes Brahms karriär som tonsättare utan sedermera också ett av våra mest älskade verk för kör, solister och orkester – ”Ett mänskligt rekviem” som han enligt utsago själv gärna kallade det.
Gustavsbergs Kammarkör
Gustavsbergs Vokalensemble
Sanna Gibbs | Sopran
Karl-Magnus Fredriksson | Bas
Kammarorkester
Helena Engardt | Dirigent
Fri entré.
Varmt välkommen!
Medverkande
-
Helena EngardtDirigent
Helena Engardt (f. 1970) har en gedigen musikbakgrund med kantorsexamen från Geijerskolan, organistexamen från Kungliga Musikhögskolan samt avancerade studier i kördirigering vid Uppsala Universitet och Malmö Musikhögskola under ledning av professor Stefan Parkman och professor Erik Westberg. Hon har även fördjupat sig i solosång vid Ersta Sköndal högskola. Erfarenheter som har format henne till en mångsidig och skicklig musiker och dirigent.
Under sin tid som organist och verksamhetschef i Boo församling var Helena med och byggde upp en körtrappa och startade flera vuxenkörer. Sedan 2019 ansvarar Helena för musikverksamheten i Gustavsberg-Ingarö församling, där hon grundade Gustavsbergs Vokalensemble och även leder Gustavsbergs Kammarkör.
I arbetet med körerna läggs stort fokus på uttryck, musikalitet och eget ansvar och under Helenas ledning har körerna utvecklat en omfattande och varierad konsertverksamhet som inkluderar såväl klassiska kör- och orkesterverk som innovativa projekt inom andra genrer. Bland dessa märks särskilt de uppskattade konserterna med några av Sveriges främsta jazzmusiker såsom Jan Lundgren, Hans Backenroth och Mathias Algotsson. Helena har också beställt och uruppfört verk av tonsättare som Martin Berggren, Mathias Algotsson, Maria Hulthén och Olle Lindberg.
Helena är även en erfaren sångsolist och körsångare och har sjungit i några av Sveriges mest ansedda körer, däribland i Mikaeli kammarkör under ledning av körprofessor Anders Eby, för Gustav Sjökvist i hans kammarkör, och i Uppsala Akademiska Kammarkör under ledning av professor Stefan Parkman.
Helena Engardt är en engagerad och dynamisk dirigent som kombinerar djup musikalitet med starkt ledarskap. Hennes förmåga att utveckla och utmana både körsångare och instrumentalister mynnar ut i konserter som berör såväl medverkande som publik.
-
Karl-Magnus FredrikssonBas
Karl-Magnus Fredriksson är verksam som opera- och konsertsångare och sångpedagog. Sedan 1998 är han anställd på Kungliga Operan där han gjort ett stort antal huvudroller, men har även framträtt på ett flertal andra scener runtom i världen. Han har även gjort ett 30-tal skivinspelningar som soloartist. //Wikipedia